vecka 35

Bebisen
Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång. Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.
Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar.


Mamman
Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Nu är det mycket mindre fostervatten och du har förmodligen lagt på dig mellan elva och 14 kg. Din navel har också sträckts och sticker förmodligen ut. Eventuellt känner du dig andfådd nu när livmodern har växt så att dess ovandel sticker upp i bröstkorgen. Du kan också ha fått matsmältningsproblem av samma orsak.
Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Egna noteringar
Nu är sista delmålet nått. Nu är det bara dom sista veckorna kvar, men går jag över tiden så kommer det att kännas som en evighet eftersom jag bara jobbar två veckor till. I mitten av graviditeten hade jag huvudvärk nästa varje dag, men den har gått över. Vet inte när jag behövde ta en alvedon senast. I slutet nu så har jag ju istället känt av ryggen. Men det är mest efter att jag suttit still länge och sen ska upp och röra på mig. Eller på natten när jag ska vända mig i sängen, då känns det i ryggen men även i bäckenet. Annars så har jag nog haft en bra graviditet. Har nog bara hänt nån gång också att jag behövt gå upp och kissa på natten, så jag får verkligen sova på nätterna. När jag väntade Nellie så var jag säkert uppe 2-3 ggr per natt. Men den här bebisen skämmer bort mig, hur ska jag orka gå upp på natten och amma sen när jag är van att få sova hela nätterna ;)





Jag är på dag 239 av 280. (85,4%).
Postat av: Jossie - Gravid i v. 34

Hehe, okej. Ja vi får se vad det blir ;)



Skönt med ny vecka, jag går in i v. 35 imorgon :)

2011-01-13 @ 14:27:52
URL: http://jsantinelli.blogg.se/
Postat av: Sara - Mamma till Liam <3

ja och sen vet jag ju att jeansen inte sitter som förr.. får ju bara igen några av dem och då kan jag kanppt röra mig :P Ska allt försöka gå net till 65 :)



jag åt 4 ägg igår, men skulle gärna vilja äta iaf 2 om dagen ett tag fram över.. undra om det kan vara skadligt?

2011-01-13 @ 14:46:29
URL: http://zarat.blogg.se/
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 36

Grattis till ny vecka!

2011-01-13 @ 16:31:14
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Therese- Gravid v. 33

Ja, peppar, peppar, haha! Hoppas att jag slipper bristningar.. Men kommer dom så är det bara att acceptera. Vad som helst för bebis :)



Grattis till ny vecka!

2011-01-13 @ 20:21:34
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: sash

sv: ja jag tänkte föreslå det! finns det ngn dag som passar dig? :)

2011-01-14 @ 08:53:18
URL: http://sosarah.blogg.se/

Design & Layout av HejTina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: