kycklingsoppa med morotsbröd

nu sover den lilla och rickard är iväg till gymmet. själv sitter jag här och känner mig osmidigast i världen, men inte länge till nu! ibland känns det som det är så nära men ändå så långt bort. jag kanske ska ställa in mig på att jag går över två veckor, för då kommer jag ju bara bli förvånad när det väl drar igång. fast egentligen så har jag ju inge bråttom med att föda, det är bara så att jag längtar så och att jag vill bli lite smidigare igen. finns så mycket saker som blir så mycket lättare att göra när man inte är gravid. sist så hade jag väldigt ont efter förlossningen, kunde knappt sitta eller gå på ungefär två veckor. men jag hoppas det känns bättre den här gången. men då är det ju skönt att rickard kommer att vara hemma i två veckor med oss i alla fall. i sommar har vi tänkt att vara hemma tillsammans hela familjen i kanske två månader, så det längtar jag till :)

gjorde en god soppa och ett väldigt gott bröd till, till kvällsmat idag. så jag tänkte att jag delar med mig av receptet, om ni också vill testa.

kycklingsoppa



3-4 pers

2 kycklingfiléer, skuren i mindre bitar
3-4 potatisar, tärnade
2 morötter, skivade
1 gul lök, hackad
olja till stekning
½-1 tsk curry
salt och peppar
8 dl vatten
2 dl matlagningsgrädde
1 hönsbuljongtärning
1 dl ris
ca 15 st sockerärtor (jag tog frysta haricots verts)
maizena

Hetta upp oljan i en kastrull och bryn kycklingen lite lätt. Krydda med salt och peppar. Tillsätt grönsakerna och låt dom fräsa med någon minut. Krydda med curryn och häll på vatten, grädde, buljongtärning och riset. Låt soppan koka ca 15 minuter.

Blanda ca ½ msk maizena med lite vatten och red av soppan till önskad konsistens, så ta inte all maizenan på en gång utan lite i taget och se hur tjock du vill ja soppan.

Strimla sockerärtorna och låt dom koka med den sista minuten.

morotsbröd


6 (stora) kakor

50 g jäst
5 dl yoghurt
1 tsk salt
2 morötter
10 dl mjöl

pensling: yoghurt

Smula jästen i en bunke, häll i kylskåpskall yoghurt och salt. Rör runt tills jästen löser sig. Skala och riv morötterna fint. Blanda ner dem och mjölet i degen och arbeta till en smidig deg. Jäs i 60 min under bakduk.

Sätt på ugnen på 225 grader. Ta upp degen och dela den i sex bitar. Forma till runda brödkakor och lägg dem två och två på plåtar. Skåra ett kryss i mitten av kakorna och pensla med yoghurt. Jäs i 30 minuter under bakduk. Grädda i ugnen på 225 grader i 15 minuter

Design & Layout av HejTina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: