förlossningen - Novalie

här kommer en "liten" text om hur förlossningen med Novalie gick till :)

på eftermiddagen/kvällen måndagen den 21 februari kände jag mig trött i kroppen och hade väldigt mycket sammandragningar och hugg i ljumskarna. klockan nio somnade jag men vaknade runt midnatt av att jag kände av sammandragningarna. kunde inte somna om då jag var så spänd om det verkligen var dags nu eller inte. efter att jag legat vaken ett tag och känt av sammandragningarna så väckte jag rickard och sa att jag trodde att det var på gång. jag kunde inte ligga vaken längre i sängen så jag och rickard gick och la oss i soffan och tittade på big brother som vi hade spelat in. jag började även klocka värkarna och det var ca 5-10 min emellan och de höll i sig cirka 40-50 sek. då var klockan fyra på natten ungefär.

jag känner på mig att det kommer dra igång ordentligt på dagen. så jag äter en tidig frukost klockan fyra så jag har mat i magen. men värkarna fortsätter att komma med samma mellanrum. vi ringer i alla fall rickards mamma och förbereder henne på att vi kanske måste åka in idag så att hon kan ta hand om nellie. klockan nio började nellie dagis och då hade det inte hänt så mycket mer. kanske att förvärkarna gjorde lite ondare än tidigare. vi tog en liten promenad för att se om värkarna skulle komma igång och sen skjutsade rickard nellie till dagis. men det hände inget mer. jag blev väldigt rastlös och frustrerad av att ingenting hände. rickard och jag satt oss vid köksbordet och spelade yatzy för att få tiden att gå. och jag vann såklart :) det var så skönt att ha han hemma ifall att det skulle gå fort på slutet. fortfarande ingen förändring på värkarna så vi tog en promenad till. kände av tätare värkar just under promenaden, men när vi kom in så var det ca 5-7 minuter emellan. vi gjorde lite lunch och sen så ringde jag in till förlossningen. frågade om jag kunde få komma in på en kontroll för att se om det hänt någonting. klockan tre åkte vi in, låg med ctg i ungefär en halvtimme och sen kollade barnmorskan om jag hade öppnat mig något. klockan fyra ungefär så var jag öppen 3cm. men både jag och barnmorskan tyckte att vi skulle åka hem då omföderskor kan vara öppen flera dygn innan bebisen kommit ut. och jag kände mig så himla pigg i övrigt så då gjorde vi det.

rickard hade tatueringstid klockan fyra i degerfors också. men eftersom jag inte trodde att det var dags så tillät jag honom att åka, men han lämnade först av mig hemma. rickards mamma var hemma hos oss också och passade nellie. och hon lovade att stanna kvar tills rickard kom hem. men jag hann bara innanför dörren och lägga mig i soffan innan jag kände av rejäla värkar. och de kom med 1-3 minuters mellanrum bara. jag ringde rickard efter en stund och förvarnade honom och då hade de precis börjat tatuera han. men den här gången skulle han bara göra en liten grej så det skulle inte ta mer än någon timme. vid fem ringde jag igen för att se hur det gick för han. då var han precis klar, då skulle han bara tanka bilen och åka hem och hämta mig.

klockan sex var vi inne på förlossningen och de tog på mig ctg direkt. efter att ha legat med den i cirka en halvtimme så kom barnmorskan in i rummet igen. hon tyckte synd om mig då jag hade värkar med 1-2 minuters mellanrum bara. så allting vart så intensivt. men när hon undersökte mig så hade jag också öppnat mig mer, runt klockan sju var jag öppen 4-5cm. då kände jag att jag ville ha lustgas. så jag började andas det och det kändes lite bättre, men jag hade fortfarande täta värkar. klockan åtta började jag få krystvärkar. men inget vatten hade gått än, så det sprängde verkligen. klockan 20.02 tog de hål så vattnet gick. sen efter en krystvärk så föddes Novalie klockan 20.06. även fast förlossningen var utdragen med värkar under cirka 20 timmar så gick öppningsarbetet väldigt fort. men jag är glad att jag bara behövde ha extremt ont under en kort tid i alla fall :) jag är nöjd med hur förlossningen blev och det blev inga större komplikationer. moderkakan kom ut nån minut efter novalie bara och sen så blev jag sydd 6 stygn. det låter mycket, men barnmorskan sa att det var ganska ytligt i alla fall.

efter den här förlossningen var jag mycket piggare än efter nellies. det gör inte ont när jag sitter och jag känner knappt av stygnen. det kan sticka till nån gång ibland bara. och jag känner redan att jag kan göra det igen. men vi får se om det slutar med 2 barn eller om det blir 3, det får framtiden visa :)

Postat av: Jossie - Gravid i v. 41

Vilken fin förlossning det verkade bli :) Novalie är superfin verkligen. Kram!

2011-02-27 @ 18:42:58
URL: http://jsantinelli.blogg.se/

Design & Layout av HejTina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: