tisdag

idag har vi gjort lite allt möjligt.. först imorse åkte vi in till beijer och köpte betong som vi ska gjuta i badrummet. sen så stekte vi köttbullar till nellie. sen var vi och käkade lunchbuffé på spicy wok. sen blev det så varmt så jag och nellie åkte ner till degernäs för ett dopp. men när vi kom ner så kom ovädret så det var bara att åka hem igen. ingen nyckel hade jag med mig heller för rickard sa att han skulle va hemma. så där satt man med nellie i knät under taket utanför dörren och lyssnade och tittade på ovädret. men efter tio minuter kom grannen ut och frågade om jag ville komma in till dom en stund. äsch, det går bra att sitta här tänkte jag. men sen helt plötsligt brakade det till så både nellie och jag vart rädda. då knallade vi över till grannen i alla fall :) nu har vi precis ätit köttbullar, hemlagat mos med gräddsås och lingon. det är gott det! och i frysen liggen en ben&jerry´s half baked och väntar. men nu är jag så mätt så det blir lite senare. ska nog gå in i badrummet och hjälpa rickard lite snart.

när nellie började sova i sitt eget rum runt 3 månader så somnade hon helt och hållet själv. men de senaste månaderna så har hon velat att antingen jag eller rickard ska sitta bredvid hennes säng och hålla henne i handen tills hon somnar. och man har absolut inte fått gått ut innan hon har somnat. men vi tänkte att det kommer ju inte fungera sen när hon ska börja på dagis och måste somna själv utan oss. så nu har vi tagit tag i det problemet. trodde inte att det skulle vara så lätt som det var faktiskt. vi började för tre dagar sedan. då bestämde vi oss för att köra på fem-minuters metoden. vi lägger ner nellie i sängen, stoppar om henne och säger godnatt och skjuter igen dörren lite. första dagen så tog det tre fem-minuters perioder tror ja. hon skrek och skrek, jag gick in efter fem minuter och la rätt henne och sa godnatt igen och gick ut. hon skrek igen och jag gjorde samma sak efter fem minuter. men efter tredje gången så vart det tyst efter en stund och nellie hade då själv lagt sig till rätta och somnat. både idag och igår har jag bara behövt lägga ner henne, hon har skrikit/gnällt en kort stund bara och sen somnat helt själv. när jag gick in idag efter att det varit tyst ett tag så hade hon krypit ihop som en ostbåge och låg längst ner i sängen. visst är det jätte jobbigt att höra sitt barn skrika/gråta, men gud så mycket lättare allt blir när de kan komma till ro själva. hoppas att det håller i sig nu bara, men det kommer säkert vara perioder som det är svårare eller lättare.

våran lilla nellie-bus
Postat av: Mathilda

Dett nog bäst att ni får henne och sluta med det där. För annars

blir hon som mig:) pappa sov ju i mitt rum och han fick hålla mig

i handen tills jag somnade. Fast mitt trick var ju att han skulle hålla mig i handen för då märkte jag när han gick. Så det slutade alltid me att pappa sov i min säng hela natten:) och i nellies säng vill ni nog inte sova i, i flera år:) hehe

2010-07-14 @ 00:12:05

Design & Layout av HejTina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: