2009

Graviditeten

största delen av det här året har jag ju varit gravid. fick veta att jag väntade barn den 29 december 2008. så året har varit väldigt lungt. började nya året med feber och var sängliggande. var jätte nervös att jag skulle få missfall. ingen förutom rickard visste då om att vi väntade barn. den 8 januari var vi på det första besöket på MVC, gud vad jag var nervös. på jobbet fick jag säga att jag skulle ordna en sak med bilen, för ja ville inte riktigt berätta än. men några veckor senare berättade jag för min chef och några kollegor. vilket var väldigt skönt. den första personen i släkten som fick veta var mamma, sen rickards föräldrar, sen pappa och åsa. rickard var riktigt nervös när vi var på middag hos pappa och skulle berätta, men pappa vart så glad så, så han hade inte anledning till att ha vart nervös. den 18 mars var vi på ultraljud och fick veta att det var ett barn i magen, och tur var väl det. jag var nyfiken och ville veta kön, men inte rickard så då fick vi inte veta. men det var roligt till slutet och inte veta vad det skulle bli. beräknat födelsedatum flyttades fram 2 veckor, från 17 augusti till 1 september. det kändes väldigt tungt, när man väntar på något stor kändes de där två veckorna som en evighet. den 1 april gjorde vi ett till ultraljud, bara för att se barnets hjärta igen eftersom barnet var så litet sist. den 11 juni började vi i en föräldragrupp på baggängen. vi var endast två par som satt väldigt tysta. men nu idag är vi vänner och jag känner att jag har fått en vän för livet. den 7 augusti slutade jag jobba. gick hemma och väntade och väntade. till slut så vart väntan för lång så jag började måla i källaren och riva ner tapet där vi skulle sätta upp en ny fondvägg. den 25 augusti var vi på amningsinformation, även min födelsedag. morgonen den 26 augusti, runt 7, började jag känna lite små värkar. tog en dusch och ringde mamma. jag förklarade hur det kändes och hon sa direkt, ja idag kommer du nog bli mamma. jag trodde inte riktigt på det då. men bara efter ungefär 2 timmar var värkarna mycket kraftigare och jag ringde rickard. det enda han fråga hela tiden var "har vattnet gått" mitt svar var nej och då sa han bara "men då är det lungt, jag jobbar på en stund till så ringer du om det blir värre". jag sms:ade efter 20 min igen och skrev att jag ville att han skulle komma hem. fick inget svar, efter en halvtimme ringde jag och sa "nu jävlar får du ta och komma hem". då kom han. när han kom låg jag i sängen och andades som jag hade lärt mig på föräldragruppen. det var bara en minut mellan värkarna och de varade i en minut. vi packade väskan och åkte iväg. det regnade ute, men jag åkte i foppatofflor, de enda skorna jag fick på mig. mötte rickards pappa i bil precis i kvarteret bredvid, rickard stannade, det skulle han inte ha gjort, för det han fick höra var "åk förfan". nu kändes det, jag tänkte, hur sjutton ska det kännas sen då! 10.45 var vi inne på förlossningen. jag hade ont, jag pratade knappt. sköterskan vägde mig och sen lades ja in på ett rum. först låg jag med den där saken runt magen som mäter värkarna. kändes som en evighet. fick sedan ackupunktur, som inte hjälpte ett skit. sen la jag mig i badkaret där jag låg ungefär en timme, vattnet gick när jag låg där. gick upp och la mig på rummet igen. kände att jag ville ha epidural nu. sköterskan satt nål i armen på mig och skulle hämta en läkare, men då började krystvärkarna, klockan var 13.25. klockan 13.44 var hon född. Isabelle Tilda Nellie. det största som har hänt mig, och även rickard skulle jag tro. nu var vi mamma och pappa, och våra föräldrar var helt plötsligt mormor, morfar och farmor, farfar.

vecka 22                    vecka 33                vecka 36


nog om det, blev lite längre inlägg än vad jag hade räknat med. andra saker som har hänt i år:

- skaffat en blogg

- fått en ny vän (Magdalena)

- fia har flyttat hem till karlskoga igen

- gått ner 23 kg (13 graviditetskilon är inräknade)

- sålt en häst (Lissie)

- varit på bio första gången med älsk (baksmällan)

- dragit ut tänder på Melkki

- lämnat Melkki till rickards föräldrar

- sålt en bil (reanult clio)

- köpt en bil (vw passat)

- fina syster sara har tagit studenten

- pappa har fyllt 50 och blivit morfar

- tagit bort en leverfläck (på rumpan)

- döpt nellie (29 november)

- min kollega therese har fått en son (Tyr)

- magdalena och pelle har fått en son (Hannes)

- varit på Ullared 4 gånger

- krockat med en rådjur

- haft 4 veckors semester i rad

- renoverat vardagsrum, nellies rum, matkällaren, pannrummet, hallen i källaren

- färgat håret ljust, ångrat mig och färgat mörkt igen

- farmor och farfar har firat guldbröllop (50år)

- rickards föräldrar har firat porslinsbrällop (20år)

- gått på babymassage

- mamma har öppnat en butik (grönfeltsgården, mitt emot strandcaféet)

vad skulle kunna slå år 2009? jag vet faktiskt inte. men en sak som är säker är att det också kommer bli ett roligt år. vi kommer få vara med när nellie växer upp och utvecklas från dag till dag. kommer jag kanske få ett nytt jobb, börja plugga, bli gravid igen. ja, vi får helt enkelt se. för jag kan inte bestämma mig hur jag vill göra :)

gott nytt år !




Postat av: Magdalena

ja, säger det samma.. vad kan slå 2009? året då världens bästa bebisar föddes <3

en vän för livet har du absolut fått, jag oxå! :)

2009-12-31 @ 13:39:45
URL: http://magdalenapettersson.blogg.se/

Design & Layout av HejTina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: